VOGNMANDENS FAR OG MORFAR VAR OGSÅ VOGNMAND

Susanne Henriksen ApS

Da Susanne Henriksen etablerede sig som vognmand i Ikast 1. august 1998, var vognmandsfaget ikke ukendt. Tværtimod, hun var vokset op i en familie, hvor hendes far drev en vognmandsforretning, som han i sin tid havde overtaget fra Susannes morfar.

Ole Henriksen mødte Susanne for mange år siden, hvorefter de fandt sammen. I dag driver de, som tredje generation, Vognmand Susanne Henriksen ApS i Ikast, og Ole Henriksen fortæller, at hovedparten af de to- og tre-akslede boks- og gardintrailere, der er i den samlede flåde på omkring 130 stk. er fra Kel-Berg og leveret af Lastas. »Det er dem, vi selv køber,« siger han. »Kvaliteten fejler bestemt ikke noget,« siger Ole Henriksen og fremhæver samtidig, at pris og kvalitet passer sammen. Og at den aftalte pris holder, selv i situationer, hvor der opstår forsinkelser. »Der er de ærlige. En handel er en handel, og det har jeg det bedst med,« siger han.

Susanne Henriksen ApS har 16 trækkere til at håndtere den samlede flåde af to- og tre-akslede trailere, som hovedsageligt er beskæftiget i et omfattende set-up hos en stor virksomhed i det midtjyske. Ole Henriksen forklarer, at det omfattende set-up, hvor hver trækker har mange flere end blot et par stykker at skifte mellem, bygger på, at virksomheden dels står for al af- og pålæsning på lagrene, så chaufførerne blot sætter en trailer og kobler under en ny læsset med varer til modtagere over hele landet, som de så kører videre med. På hjemvejen er der så returvarer og paller med, så bilerne stort set altid kører med læs. 

Set-up’et betyder også, at trailerne fungerer som en form for lager for virksomheden, og at den enkelte trailer ikke kører specielt mange kilometer om året. »Vi står selv for køb og den løbende service og vedligeholdelse,« siger Ole Henriksen. »Jeg har regnet på det og er kommet frem til, at det er langt billigere end serviceaftaler, selvom det nok koster lidt flere reparationer af bremserne, fordi den enkelte trailer kan holde parkeret samme sted i mange dage.«

I trailerflåden har Vognmand Susanne Henriksen ApS både to- og tre-akslede gardin- og bokstrailere - nogle er med foldelift, men langt de fleste uden - som bliver brugt alt efter transportopgaverne. Derfor har virksomheden også både to- og tre-akslede trækkere. Også her har Ole Henriksen regnet på, hvad der er mest økonomisk. I den forbindelse peger han på, at han ser meget på gensalgsværdien af både trailere og trækkere. For hvad der kan spares i indkøb, kan forsvinde igen i det øjeblik, hvor trailer eller trækker skal sælges.

FAREN VAR VOGNMAND - MEN TREDJE GENERATION BLIVER UDEN FOR FAMILIEN
Da Susanne Henriksen startede som vognmand i 1998 var efternavnet Nielsen. Det var med en enkelt bil. Da Ole Henriksen kom kørende og mødte Susanne - og de fortsatte sammen - kom bil nummer to til. Ti år efter var forretningen oppe på 13-14 biler, da parret Susanne og Ole Henriksen havde overtaget hendes fars, Leif Nielsens vognmandsforretning, som han tidligere havde overtaget fra Susannes morfar, Oluf Jensen.

Det var tiden op til den økonomiske opbremsning i 2008 og 2009. For Susanne og Ole Henriksen betød det, at den del af forretningen blev solgt fra igen til en større vognmand i Herning-området. »Så var vi atter nede på to biler, og nu er vi oppe på 16 biler og lige så mange chauffører igen,« siger Ole Henriksen, som kan konstatere, at det i øjeblikket er blevet lidt lettere at få en ny chauffør, hvis der er behov for det. »Chaufførerne er begyndt at ringe igen. Det har de ikke gjort det seneste halvandet år,« siger han og fortæller, at der ind i mellem har stå en en bil stille på pladsen i en måned eller to, fordi der har manglet en chauffør.

I år kan Susanne og Ole Henriksen fejre vognmandsforretningens 25 års jubilæum - dog uden at have deres egen fjerde generation på vej. 

Derfor er vognmand Torben G. Poulsen, der driver TGP Transport ApS i Sunds nord for Herning, kommet med i ejerkredsen. På sigt vil Susanne og Ole Henriksen holde ind til siden og lade TGP Transport ApS køre forretningen videre.

»Det var da svært at tænke på til at begynde med. Men nu er vi begge afklarede,« siger Ole 
Henriksen.

Lastas takker for handlerne gennem årene.